Wat wil je worden?

“Wat wil je worden?” die vraag heb ik al zo’n duizend keer gehoord. En ik weet zeker dat heel veel mensen dat ook hebben meegemaakt. Toen ik klein was, waren het de standaard antwoorden: prinses, rijk of moeder. Tenminste, dat is was ik altijd antwoordde. Nu die vraag mij nog steeds gesteld word, word ik er zo langzaam aan een beetje gek van. Het is voor de meeste volwassen (na mijn ervaring dan) gewoon een vraag die ze stellen omdat ze niks anders weten te verzinnen. Maar mijn antwoord nu is: ik heb geen flauw idee. Ik heb wel ideeën van wat mij leuk lijkt en de mogelijkheden die openliggen, maar ik heb nog geen levensplan uitgewerkt en strategieën bedacht, en daar heb ik ook helemaal geen zin in. Ik ben rustig bezig met uitvinden wat ik leuk vind en wat ik allemaal kan. Ik heb ook niet het idee dat ik op mijn twaalfde (bijna dertien) al moet weten wat ik later wil “worden”. Dat is ook nog iets leuks. Hoezo “worden”? Ik ben toch al iets? Maar wat ik wil zeggen is dat als die vraag je ook zo vaak word gesteld, dat niet betekend dat je het al moet weten of dat er druk op je hoort te liggen. Niemand kan jou vertellen wat jij later wilt “worden”of wil doen. Dus mijn advies is: doe gewoon lekker wat je wilt en als mensen het vragen dan zeg je gewoon dat je het niet weet, of sterker nog, dat je het ook nog niet hoeft te weten.

Lots of Love, Jasmijn

PS: hier wil ik wel even bij vermelden dat ik niemand probeer zwart te maken of te beledigen, dit is gewoon mijn eigen mening en hoe ik erover denk.

Leave a Reply

